tisdag, november 16

Tomten är nog närsynt

När man säger "det har liks mamma sagt" så gäller det ens egen mamma. I undantagsfall kan man ta till saker som "det har Malins mamma sagt" - om det händelsevis dyker upp en situation som ens egen mamma inte kommit med några klokheter kring.
(Min mamma är exempelvis dödligt allergisk mot fisk - varför alla tips och trix kring tillagning av just havsvarelser kommer från någon annans mamma).
Med stigande ålder tror jag även att det är tillåtet att - i nödfall - konsulta helt valfri mamma.

Helena är nu inte "The Mamma", men hon är EN mamma.
Hon kommer med följande regel/lösning på städdilemmat:
"äh skit i smutsen. Man ska inte alltid lyssna på mammor :)
Lyssnar Doris på allt det du säger till henne? Näe just det!"

Jag bara älskar när hon påminner mig om självklarheter.
Vi kompromissar: Jag tar bort hälften av smutsen (lite i allafall) när/om jag får lust.
Kanske före jag sätter upp gardinerna - kanske efter.
Om riktiga mamma händelsevis kommer hit och ser smutsen säger jag att den måste kommit dit efter....