måndag, december 20

Proffsigt, kompetent och rutinerat av Anderssons +++++

Jag bor i Umeå.
I tre rum och kök på Mariedal.
Men Forsdala i Lycksele kommer nog alltid att vara mitt Hem.
I allafall när det kommer till juletider.
Ungefär när man tar fram adventsljusstaken så börjar jag längta till den magiska dagen när det är dags att stiga in genom dörren hemma hos mamma och pappa, mötas av ett "Hallå!!" och eventuellt (oftast) känna doften av mat.
I det ögonblick som dörren stängs bakom ryggen på mig känner jag lugnet fylla min kropp och julen har officiellt tagit sin början - på riktigt!

Igår kväll var det dags och det är inte mer än rätt att ni får en liten utvärdering på årets Homecoming (eftersom jag är först hem så har resterande systrar och Lasse därmed fått en hint om vad man kan vänta sig).

Sängen var bäddad. Inte sådär hastbäddad som den blir när jag gör det, utan lakanet var sträckt och glipade ingenstans. Den var med andra ord Mamma-bäddad.
Det fanns både leverpastej och salami i kylskåpet. Även denna jul är det "hockey-salamin" som gäller (som detta år dock stödjer nåt annat ändamål än Grannpojken Mannfreds bussresor till Piteå)
En snabbtitt i frysen räcker för att se att det finns tre runda plåtburkar samt att jag vet att det finns rullrån och lussebullar nånstans. Rätt bra status på kakfronten alltså. (Än så länge...)
Julgranen är framtagen men inte klädd - full pott!! (Jullådan är även nedtagen från vinden)
Städning - toppbetyg! (Pappa berättar lite stolt att han även städat i källaren!)
Väder: minus sjutton och bra med snö. And it ceeps coming....

Det enda jag hittar på minussidan är att det inte brann nån brasa i morse när jag klev upp, och ingen ved fanns inne. Det är dock åtgärdat nu - av mig själv.
Som ni kanske förstått av tidigare inlägg så finns det heller ingen adventskalender att öppna. Längre.
Mamma har dock så fiffigt löst det genom att skriva in namnen på den som kommer hem dag för dag i den vanliga almanackan. Idag står det sötaste My, imorgon raraste Liv, på onsdag älskade Lasse och torsdag morgon kommer bästaste Elin.
Så man kan faktiskt säga att vi just nu har en levande julkalender på Granitvägen.

Och kan ni gissa vilket namn som står på självaste julafton?
Just det - Tomten!

2 kommentarer: