torsdag, december 2

"Sen knypplade jag en duk och stoppade alla barnens strumpor"

Jag stoppade undan allt toalettpapper.
Det gjorde jag faktiskt.
Mycket var det också.
Alla som är bajsnödiga är välkomna - så att vi får ner antalet förpackningar en aning.
Sen blev det julgodis.
Med risk för att denna blogg ska ta ännu ett steg mot att bli en "Kolla-vad-jag-gjort-idag-blogg" (som den redan nu kategoriserats som på www.karlsnaran.blogg.se) så tänker jag faktiskt bjuda på receptet.
Men det är enbart eftersom det kräver minimalt med arbete och alstrar maximalt med njutning och sånt gillar vi!
Jag ger dig inte ett recept - jag ger dig en stenig genväg till godisorgasm! 
(Guuuud vad jag är fyndig).


Här kommer ingredienserna som man kan läsa på recept.nu:


ROCKY ROAD
12 kakor
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter



Receptet är gott - men inte direkt gratis. Tar enligt utsago ca 40 min.
10 av minuterna är arbete - resten är bara väntan på att det ska stelna. Bor man här uppe går det dock aningens fortare.
Enligt mig görs de nästan godare - och mer försäkringskasse-ekonomiskt - på följande vis:
  • 3 kakor blockchoklad - jag är nämligen inte en sån chokladrasist att jag måste ha nån speciell procent och kvalitet. Choklad är choklad i alla dess former och jag älskar dem alla. Tycker det blir gott om man tar en kaka mörk och två kakor ljus.
  • typ 3 hg dumleliknande karameller. Nu var det extrapris på lösgodis på coop (4.90 - skynda fynda!) och karamellkungen har nåt som kanske heter "gräddkola". Ser i vart fall ut som Dumlekola utan papper. Så slipper man stå och öppna skiten också!
  • 3-4 dl salta jordnötter. Ju saltare desto bättre.
  • Marsmallows efter tycke. Dom hade inga små när jag handlade - men det går lika bra med stora som man klipper ner i mindre bitar (finns säkert också på lösvikt).
Eftersom Lasse inte direkt gillar torkad frukt så har jag varit så änglasnäll (är ju snart jul!) och inte haft i det. Annars kan man lägga till/byta ut kolakaramellerna mot bitar av torkade aprikoser eller andra sega, torra frukter.
Nu till själva processen:
Smält chokladen över vattenbad
Blanda allt och rör om
Smeta ut på bakplåtspapper
Låt stå på balkongen och stelna
Skär i bitar
Ät

Bör ej göras före maten. 
Eller - jo, men inte om man faktiskt tänkt äta maten....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhhhhh, dom är så jävla goda. (man får svära i en bebis-blogg va?)

Man kanske ska baka dom o ta med till jobbet...

/KusinVitamin

Anna sa...

Fritt fram för svordomar! Just let it out!!

Helena sa...

Men alltså... det är misshandel att skriva ut sånt gott på bloggen.

MItt nya liv börjar i den nya lägenheten.

By the way, får jag ta med en kollega på söndag om han åker med mig? Du har träffat honom tidigare.

Anna sa...

jajemen

Pappapokerface sa...

Noterat, Anna hamnar på den Snälla listan

Helena sa...

Uppdatering tack!

Jag vill gärna veta vad du gör. Å TUSEN TACK för det fina kortet som kom med posten :)