lördag, januari 22

Hellre ett rejält stavfel och lite kommateringserror!

Jag vill inte vara en surkärring som gnäller på allt.
Men det är jag
Vissa saker retar mig mer än andra.
En sak som retar mig nåt alldeles kollossalt är när man misshandlar svenska språket.
Eller - misshandlar var fel ord - när man av ren lättja inte ids/orkar/bryr sig tillräckligt mycket för att göra rätt.
Jag gör själv en hel del fel - men det är för att jag inte begriper bättre.

Nu menar jag inte att jag kräver att alla ska tala lika, eller att allt alltid måste vara som det står i gramatikboken. Så är det inte.
Jag håller helt med Fredrik Lindström. Såhär tolkar jag att han menar: Språket har vi för att kommunicera. Det är allas vår uppgift och skyldighet att förändra och uppdatera vårt språk så att det hänger med i tiden.
Lyckas vi förmedla vad vi tänker så att andra förstår, så gjorde man nånstans rätt - eftersom kommunikationen fungerat. Det står oss alla fritt att uppfinna egna ord när ett passande ord saknas. (Speciellt den sista meningen älskar jag!).

Det som idag tydligen retat mig så till den milda grad att jag måste blogga om det, är särskrivningar.
Nån gång efter 1997 (då gick jag ut grundskolan) slutade man förmodligen att skriva för hand i svenska skolor. Den klassiska rödpennan byttes ut mot windows röda understreck. I förlängningen innebar detta inte bara att dagens ungdom har en handstil som liknar fotspår efter en blind, låghalt och berusad kråka - det innebar också att ihopskrivning är ett utdöende fenomen - och särskrivning en farsot som drar över Sverige!!! (eftersom windows inte är nåt fan av sammansatta ord och annat finemangs).

Varje dag läser jag på facebook om "Dagen efter föda"  (Dagen efter vilken föda?!), "Rök fritt i EU" (själv tycker jag att rökfritt är rätt skönt), "Lång dryga dagar" (vafan betyder det?), "Mellan mjölk" (och vaddå?) för att inte tala om klassiker som skumma tomtar, kassa pumpar, håll platser och under kläder....

Förutom att innebörden faktiskt kan misstolkas så ser det förjävla tacky ut måste jag säga.
Det känns som att man inte ens hade ork att läsa igenom det man skrivit för att inse att det inte ens nästan går ihop.

Tyvärr har man slutat att uppdatera sidan http://www.skrivihop.nu/, men jag rekommenderar ändå alla ett besök.
Är ni med mig kan ni skratta och säga "ja, just det. Vad var det jag sa" och är ni mot mig så får ni en chans att komma över på "den goda sidan".

Det var allt från dagens Ättiksgurka.
Tack för att ni lyssnade.

6 kommentarer:

Challe sa...

Gilla!

Riktigt taskigt ser det även ut när folk säljer barn på blocket, ex

http://www.blocket.se/hassleholm/Orginal_Barn_filmer_dvd_31625659.htm?ca=2&w=3

Här säljer man alltså ett orginal (typ LillGösta?), man säljer barn(rätt olagligt i Sverige), filmer och en DVD (ja, den är ju rätt meningslös om man säljer alla filmer)

Är det någon äkta hälft som fått nog av familjen månne?

Vi får ta upp kampen mot särskrivning!
(eller kanske kampen mot människohandel)

amanda sa...

Åh, fler än jag som reagerar! Skrev ett liknande inlägg häromdagen, facebook verkar vara särskrivarnas favorittillhåll... Det värsta är väl egentligen att man kan se sånt i tidningarna varje dag också.

Anna sa...

WORD SISTERS!!
Skönt att det finns åtminstone två vettiga människor till i denhär världen....

Helena sa...

trevligt inlägg! Inte alls ättiksgurka. bara sanningstant :)

Huset behåller jag OCH Per. Känn dig snuvad :)

oTTo sa...

Håller helt med! Å det värsta är att när det skrivs så hela tiden börjar man snart inte ha koll på om man verkligen skriver rätt när man skriver ihop... En annan sak som retar gallfeber på undertecknad är ända/enda som för mig inte betyder samma sak, vilket det tydligen gör för skribenter i dagstidningen för där ersätts ofta ENDA av ÄNDA!!

/Thildisen sa...

Avskyr särskrivningar! Jag skyller allt på Microsoft. Det är deras fel att dagens ungdom inte har någon handstil. Se bara på alla uschliga namnteckningar. BLÄ!

/Surtant