söndag, februari 13

Imorgon är det jag som skaffar mig en ny bok att läsa på kvällen!

Fy så trött jag är.
Kunde verkligen inte somna igår kväll.
Kanske var festivalen som gjorde mig för uppspelt.

Gick upp för att surfa lite på aftonbladet.
Läste om en ettåring i Kalmar som drunknat i badkaret.
Shit - tänkte jag - det kan hända Doris!!
Nånstans begrep jag väl att det inte var på väg att hända i går kväll.
Eftersom hon inte ens kan vända sig i sängen, är väl risken inte överhängande att hon skulle tassa iväg och tappa upp ett bad att drunkna i.
De flesta drunkningsolyckor med små barn sker tydligen i vatten som inte är mer än nån decimeter djupt.
Åh herregud - hur ska jag nånsin kunna skydda henne mot omvärlden.
Och omvärlden räcker inte - hur ska jag skydda henne mot....typ...hemmet?!
Inte blev det lättare att sova direkt.

Sen började jag lite smått fundera över sannolikheten att en inbrottstjuv skulle bryta sig in här.
Och vad skulle jag göra då?
Jag kom fram till att när jag hörde ljuden nere i hallen skulle jag helt enkelt kunna ropa "Hallå!" för att möjligen skrämma iväg tjuven. Ett annat alternativ vore att supersnabbt och helt ljudlöst (i fantasin är allt möjligt!) tassa ut i köket och hämta en vass kniv att försvara oss med. (Nu äger vi ingen kniv som är vassare än en slickepott - men det vet ju inte tjuven)
Fast så tänkte jag att tänk om det inte var nån inbrottstjuv - utan Lasse som kom hem tidigare än beräknat.
Åsså sitter jag på vakt i sängkammaren med våran brödkniv i högsta hugg.
Då skrattade han väl ihjäl sig.
Eller så ringde han nån som kom och satte på mig en tvångströja.
Och hur skulle det gå med allting då?!
Jag som inte postat brevet som jag lovat!
Och vem skulle baka bullar egentligen?

Till sist somnade jag nog i vart fall.
För jag väcktes av att Doris ville ha mat.

-Du morsan, vart har vi proppen till badkaret?

1 kommentar:

Helena sa...

Sötunge!