tisdag, juni 21

PPM gör väl utbetalning den 27:e va?

Igår fick jag post från Semper.
Kuvertet innehöll ett smakprov på gröt.

Inte bara sparade jag smakprovspåsen.
Jag rev även ut och sparade rabattkupongen på åtta riksdaler för att använda vid nästa grötköp i en butik nära mig.

Redan idag var det grötköpardags.
Träffade en gammal elev i kassakön.
Trivsamt.
Snickelisnack.
Drog älskade VISA-kortet, slog koden och skulle just godkänna beloppet när jag kom på:
KUPONGEN!!!
Den låg i byxfickan och hånskrattade. Den jäkeln.

-"Ja, just ja - jag hade ju en kupong på gröten!", meddelade jag en måttligt road kassör, som avbröt köpet, drog ut avslutskvitto, och började om.
Lika glad för det var jag, och meddelade de bakomvarande att "här stog jag och höll upp kön som en pensionär med mina kuponger".

På väg ut ur affären for tanken genom huvudet att jag betett mig som en snål, gniden, oknullad pensionärskärring.
En sån som haft evigheters evigheter på sig att föbereda sig för betalningen men i sista stund absolut måste trassla med kort och kuponger och gudvetallt.
Jag tänkte att jag nog skulle skämmas över det när jag kom hem.

Nu sitter jag här.
Tre timmar senare.
Inte ett spår av ånger.

Jag skäms inte över mitt förfarande.
Jag skäms över min brist på ånger.

Förfallet är totalt.

1 kommentar:

Helena sa...

Helt rätt!