tisdag, augusti 16

Torka på vatten - inte på idéer.

Idag har vi levt ett liv utan vatten.
Man har spolat ledningarna i området mellan klockan åtta och arton.
Igår fick vi ett A4 med instruktioner kring förfarandet och alla procedurer man skulle ta sig till när det var klart.

Jag hatar att vara utan vatten.
Inget blir som man tänkt sig känns det som.

Tio över fem ringer pappa.
Pappa: -"Jag pratade just med spolgubbarna. Dom är färdiga nu."
Jag: -"Åh, så bra! Då kanske det kan bli nån ordning här."
P: -"Har ni tvågreppsblandare närmast inkommande vatten?"
J: -"Va?"
P: -"Har ni tvågreppsblandare närmast inkommande vatten?"
J: -"Vaddå tvågreppsblandare?"
P: -"En sån med två rattar."
J: -"Nä, nån sån har vi inte"
P: -"Men i tvättstugan då?"
J: -"Nej säger jag. Vi har bara såna med spak"
P: -"Hmm.....dom är liksom lite känsligare...om det är skit i vattnet menar jag"
J: -"Jahaja...."
P: -"Men gör såhär, att när du vrider på vattnet, så tar du kranen närmast inkommande och blablabla"
J: -"Vaddå inkommande?"
P: -"Där vattnet kommer in i huset. Där är det viktigt att du..."
J: -"Vaddå kommer in i huset?"
P: -"Jamen där......äh, vänta, jag kommer över."
J: -"Ja, det blir bra."

Käre far.
Där lurade jag dig allt.
Jag vet faktiskt vad en tvågreppsblandare är.
Jag vet också mycket väl vad som menas med inkommande ledning.
Det var bara så att jag hade mer lust att koka stuvade makaroner och hålla ordning på Doris än att springa mellan kranar och leka rörmokare.
Tänk så bra att du gick på alltsammans egentligen.

2 kommentarer:

Challe sa...

Haha. Känner igen mig!

Visst är det fascinerande vilka trista detaljer och småpicklar man ska förväntas kunna när man är vuxen? Har liksom alla andra det bara medfött eller?

Får skylla på att man får inte vara dum om man vill vara lat, eller nåt....

Anna sa...

Det är ett heltidsjobb att inte behöva jobba....