söndag, november 28

Hur var det här då?!

Igår var det löningslördag.
Idag var det skyltsöndag.
Båda dagarna inföll under den första "julhandlarhelgen".
Båda dagarna var jag ute på stan.
(Jag vet att jag som dagledig borde kunnat planera mina trippar till centrum på ett vettigare sätt, men det fanns goda grunder till båda resorna in.)
Trots att jag VET att det är trångt och jävligt slås jag VARJE gång av hur fruktansvärt onödigt bökigt allt blir -  bara för att vissa människor inte har vett att anamma samma Trafikregler i shoppingvimlet som vi andra.
Jag har på intet sätt för avsikt att på egen hand uppfinna eller diktera några lagar för hur man uppför sig - men jag erbjuder mig att förtydliga och påminna om vad 95% av befolkningen ändå verkar ta för givet.
Först tänkte jag att det skulle bli svårt att definiera vilka regler som gällde, men efter en stunds iakttagande så stog det fullkomligt klart:
De fem procent som inte klarar av att förstå hur man på bästa sätt får folkströmmen att flyta (barn och förståndshandikappade undantaget) kunde till min förvåning antas vara personer som INTE innehar ett körkort!
Vidare iakktagelser gjorde mig uppmärksam på att man även skulle kunna se på en persons beteende i gallerian vilken sorts bilförare denne är.
Med detta i som vägledning förstod jag rätt snabbt att det bästa flödet uppnås genom att man så långt som möjligt applicerar helt vanliga regler  rakt ur körkortsboken!!
Detta torde vara de viktigaste:

  • Håll dig i den fil som strömmar i den riktning du går. Försök att inte gå MOT strömmen.
  • HÅLL SAMMA TEMPO SOM ÖVRIGA TRAFIKANTER! Den som går långsammare än massan bör antingen hålla sig lite på sidan (Här ser man vilka rullatorförare som har körkort och vilka som inte har det) eller vara positiv till att få sina hälsenor kapade av andra trafikanter. Vill man hålla ett högre tempo än majoriteten få man själv ta ansvar för att sick-sacka sig fram.
  • Personer på större stråk äga företräde framför personer som kommer från påfarter.
  • Förflyttningar i sidled (filbyte) bör ske i god tid före sväng, så att du inte behöver stanna upp hela gågatan för att korsa ena körfältet.
  • Vid eventuella funderingar eller vid undersökande av varor - stanna på lämplig plats. Det finns oftast bättre ställen att stå på än just mitt i farleden. Tänk "P-ficka".
  • Stanna för i HELVETE inte direkt innanför ingångar/utgångar, i smala passager eller mitt i en hårt trafikerad led!! Skulle du stanna på en motorvägsavfart? Nä - stanna då inte direkt innanför dörren i MVG-gallerian. Är du väldigt dum i huvudet så kan du bara känna efter: "Är det lämpligt att stanna här?" Om du själv svara "ja" så svarar vi andra förmodligen "Nej för bövelen!".
  • Ta inte upp mer plats än nödvändigt så att du kan möta andra trafikanter och även gärna bli omkörd.
  • Det gör liksom ingenting om du har åtminstone lite koll på medtrafikanter så att du - om du är artig och väluppfostrad kan hjälpa till att släppa fram större fordon. Tex barnvagnar. 
  • Precis som vid bilkörning: Skyll dig själv om folk tutar - det är för att du gjort nåt fel. Din idiot.
Help spread the word. Jag återkommer med nya förhållningsorder när jag har tid, lust och är heligt förbannad.
Mottager gärna tips på lämpliga böter för regelbrott. Hittills kör jag stenhårt på "trasiga hälsenor"...

4 kommentarer:

Helena sa...

Jag uppfattar en viss mängd irritation... Men har man barnvagn gäller diplomatregler. Du kan köra hur du vill, krocka med vem du vill och mumla elaka saker till vem du vill.

Helena sa...

å sen... vafaaaan skulle du ut just nu för?

Våga vägra julskyltning!

Anna sa...

Ja....men våga INTE vägra fika med Luleå-tjejerna!!!

L sa...

Hahahahha - jag var inne en sväng på stan idag och la märke till exakt samma sak! I'll help you spread the word, var så säker.