måndag, december 27

Dags att ringa hemtjänsten

Igår slog vädret äntligen om och det blev så pass milt att jag vågade släpa ut Doris.
Oj så skönt. Både mamma och lillfisen njöt i fulla drag.
Socka Moffe och Moster Liv hängde med på en promenad som gick in till stan för en snabbkik på det helt värdelösa reautbudet i Lycksele. (Läs: "Dom hänger fram lite skräp och skit som ingen köpt under året"...).
Därefter skulle vi över till Södermalm för kvalitetskontroll av det Iveboska Julkaksutbudet.
För att komma dit tog vi tunneln under järnvägen.
Det var inte igår jag gick där kan jag säga.
Till alla mindre väl uppfostrade ungdomars glädje har man byggt ut den med en vindlande gång för cyklar o barnvagnar på var sida tunneln. Detta innebär i runda slängar 80 meter väggyta ytterligare att täcka med viktiga meddelanden såsom "Fikus-Johan", "Jag knullar din mamma", "Ring 070-XXX XX XX om du vill knulla" och andra upplysningar i samma stil.
När vi kommit upp ur tunneln blir vi upphunna (och senare omsprungna) av tre unga herrar i 8-9års åldern. Man kan anta att de blivit skickade att handla något litet på affären i stan.
En är några år yngre och har därför uppenbara problem att hålla riktigt samma tempo som de två övriga.
När de kommit upp jämsides med oss säger den minsta killen till en av de större:
-"Du Jesper, hur stavas UFO? Stavas det F-O-U?"
-"Nä, det stavas U-F-O."
-"Jaha....är du säker på att det inte stavas F-O-U? För det var skrivet det där nere i tunneln FOU."
-"Ja, jag är säker. Det stavas U-F-O. Det hör du väl."
-"Jaha....men vad betyder F-O-U då?"
-"Vet inte".
Min käre far och jag tittade på varandra och log lite lagom. Så sött.

Sedan förvandlades plötsligt våra ansiktsuttryck och blev aningens mer fundersamma.

Vad betyder egentligen FOU?
Att det var en förkortning begrep vi ju.
Och att "F" stod för "Fuck" kunde man ju av sammanhang och placering anta.
Men resten då?
Det retar mig att jag fortfarande inte kommit på nån bra förklaring.
Ännu mer retar det mig att jag blivit så gammal att jag inte längre förstår mig på ungdomarnas kodspråk.

Mest förkrossad blir jag över det faktum att jag inte ens haft kontakt med någon som är så "ung och hipp" på ett dygn att de kunnat svara på frågan.

4 kommentarer:

Pappapokerface sa...

haha! Inte bara jag som är gammal

My sa...

FOU är en del av reg.skylten på vår gammsaab...

Helena sa...

Jag fattar inget heller, men skriv i statusraden på FB kanske du får en rolig reaktion :)

Lillasyster sa...

FOU - Forskning Och Utveckling. Solklart fall av teknisk fysiker som varit framme med sprayburken..