tisdag, december 7

Det var bättre förr....

För alla som är födda i början av åttiotalet eller tidigare är första december nästan lika helig som.....midsommarafton.
Det är då man vet vilken sorts jul det blir.
Första december - nuförtiden redan på morgonen och inte traditionsenligt efter middagen - visas första avsnittet av SVT´s julkalender.
Sedan börjar alltid en debatt om huruvida den håller måttet eller inte. Det slutar alltid med att "det var bättre förr".
Och det var det faktiskt. Till min besvikelse.
Nu råkar jag vara så gammal att jag kan sätta igång en DVD med någon av mina favoritkalendrar och räkna ner på mitt eget sätt - men då blir det liksom inte på riktigt. Därtill lägger jag en stor fasa. Nämligen att dagens barn av rent ointresse ska överge denna magiska tradition!
Jag förskräcks av dagens barnTV-utbud som satsar på kvantitet istället för kvalitet.
Ungarna kan titta på TV dygnet runt om dom vill, men får maximalt en kvart riktigt bra program. Tänk så sorgligt om de tillsist helt överger public service och drunknar i Bakugan, Musses psykedeliska klubbhus och dendär eländige Händige Manny (som av nån anledning måste prata åttio språk på en gång...) och inte ens blir serverade lite svensk helylle-TV en gång om året.
Snälla SVT om ni läser detta: SKÄRP ER!
Hur svårt ska det vara? Befolkningen verkar ju vara tämligen överens om vilka kalendrar som varit bra respektive dåliga - är väl bara att tänka tillbaka på vad de innehåller och sätta igång?!
För att hjälpa er på traven tänkte jag ge er de sju vanligaste fallgroparna - så kokar ni ihop en riktig kanondecember åt oss nästa år! Deal?

De sju dödssynderna

  1. Enbart fristående avsnitt. Alltså inget stort problem som löses på julafton!!
  2. Utomhusscener inspelade i studio! Utomhus är utomhus.(i undantagsfall fungerar det med studio. Dock är exemplen förhållandevis få. "Trolltider" från 1979/1985 och "Pelle Svanslös" från 1997.)
  3. FEJKSNÖ!!!
  4. Julkalendern innehåller inga inslag av julfirande och julstämning alternativt att tideräkningen inte är överensstämmande med verkligheten. 
  5. Pinsamheter - man känner att man behöver en skämskudde för att kolla.
  6. Den vänder sig enbart till en åldersgrupp. Julkalendern är för ALLA!
  7. Dockor eller dåliga skådisar. Julkalender spelas av riktiga människor och endast av bra skådespelare. Dockor och B-laget göre sig icket besvär!
Skulle tveksamheter råda så var inte rädda att konsultera mig - jag ska mer än gärna vara behjälplig!

Inga kommentarer: