torsdag, januari 6

Listiga Lasse

I våran familj har gillar vi att tävla.
Med familj menar jag den jag kommer från - mamma och pappa och systrar.
Vi tävlar oftast med tipstävlingar där vi ska gissa på olika saker.
Vi gissade när Doris skulle födas. Pappa vann.
Priset var att pappa skulle få en tjänst av var och en av oss under julen.
Tack och lov glömde han bort det.
Vi gissade hur mycket hon skulle väga. Lasse vann.
Priset var en middag. Det fick han av mamma på BB - flera gånger.
I Tisdags drog Lasse igång en tävling där vi skulle gissa resultatet i matchen mellan SAIK och Timrå.
Priset satte han till en Trerätters middag (inte illa!).
Jag trodde han skulle ta hem det - han är ju bra på hockey!
Han hade vissa synpunkter på min tippning, men jag tänkte inte så mycket mer på det.
Hör och häpna - Mamma vann.
Då fick jag veta att det var just Lasse som hittat på det!
Så idag har jag ägnat stora delar av dagen åt att förbereda nämnda middag som går av stapeln imorgon.
Lasse har bestämt menyn (jag hjälpte till lite).
Kan bli gott.
Eller äckligt.
Förrätten blir i vart fall stark så det räcker.

Man kan tro att jag skulle vara ilsken för att jag får stå i köket, men det är jag inte.
Jag tycker det var en utomordentlig idé.
Det var i och för sig ca 40% risk att vi skulle få laga mat, men vi hade ju å andra sidan 100% chans att få äta middag med mamma, Socka Moffe och Liv!
Hade ingen aning om att Lasse saknade sin svärmor så mycket....

- Vaddå, vann Mormor?!

1 kommentar:

Helena sa...

Hihi, vilken rolig bild :)