onsdag, januari 12

Man skrattade inte lika mycket av skinka.

Ibland krävs det bara en liten pryl för att man ska bli påmind om en person man tycker om eller ett kärt minne.
Ibland får man båda på samma gång.

För tio år sedan kunde man köpa ost för 4 kr/kg på Rimi Porsön - för datumet var lite kort.
Det köptes ost som aldrig förr, revs och frystes in.
Ost för månaders matlagning.
Fy fan så pinsamt det var att köpa den nedsatta osten.
Helvetet vad jag skämdes och kände mig snål när jag la upp den på bandet.
Tur jag hade en med-snålare som var äldre och klokare så att jag kunde försöka se ut som att det var hennes idé!

Igår köpte jag julskinka för 19kr/kg. Datumet var inte jättekort, men den var väl lite "out of date".
Det köptes en jätteskinka, strimlades och frystes in.
Skinka för månaders matlagning.
Tack återigen Gode Gud för Shopexpress.
Jag kunde omedelbart gömma skäms-skinkan under vagnen och återgå till att vara ung, tuff och obrydd.

Men det vete tusan om skinkan nånsin kommer bli lika legendarisk som osten?
Kommer jag fortfarande komma ihåg detta om tio år?
Tveksamt.
.

3 kommentarer:

/Thildisen sa...

Haha!
Vilket minne... får mig att tänka på att jag alltid handlade köttfärs med kort datum på Slemmis. Smög dit kl 10 på tisdagsmorgonen.. Det var jag och pensionärerna som hänge på låset.

Anna sa...

Jasså - det fanns dom som tillochmed hade en taktik!?!
Jag "slank händelsevis in" vid lunchkröken och kollade in "halvaprisethyllan" (precis vid ingången till lagret).....

"äldre med-snålare" sa...

Jo det där med osten kommer jag ihåg. V I L K E T F Y N D!!!

Jag har aldrig gjort ett sånt bra fynd igen. Det är nästan så man får gåshud när man tänker tillbaka :)