torsdag, april 28

Rapport från Svenneland

I morse - efter ännu en natt med lite sömn, menstrosorna på sniskan och lite lagom skitigt hår - kände jag mig kanske som världens fulaste och otrendigaste människa.

Hämtade lite fil till mig och ett päron till Doris och slog förstrött upp dagens VK.
På sidan 23 kan man läsa artikeln "Svennen - hånad och omfamnad"
Journalisten och författaren Gabriella Ahlström har särskådat begreppet "svennighet".
Hon menar på att vanlighet och Svenssonliv numer är något vi strävar efter.
Nyckeln till omåttlig popularitet för TV-serier som Ullared, Solsidan, Lyxfällan med flera ligger till stor del i att vi kan identifiera oss med vad vi ser, samtidigt som de lämnar lagom mycket utrymme för att alla på något plan ska kunna känna att man är "lite bättre" än människorna på TV.

True, I guess.
För fem år sen ville ingen vara Svenne.
Nu är det nästan coolare att ha radhus än VIP-kort på Spybar.

I samma artikel kan man läsa att svennen gillar fredagsmys och foppatofflor, grillat, tacos och lådvin.
Gillar och gillar vete tusan....men det är typiska saker jag använder och ägnar tid åt.
Jag ser gärna folkliga program som Ullared, Lyxfällan, Så ska det låta och På spåret.

I Sveriges vanligaste (Svennigaste) familj heter mamman Anna och pappan Lars.
(Johansson i efternamn egentligen, men jag antar att Andersson och Eriksson är rätt så goda alternativ)
Vi tjänar lite mindre än snitt-Svennen och har ett gemensamt barn för lite.
Jag har också problem att komma upp i de genomsnittliga tre glasen vin i veckan - för närvarande.
I övrigt måste jag säga att jag nog kanske ändå får anses vara ett praktexempel på 2011 års Svenne-banan.

Och Svennigt är ju trendigt sas det.
Jag är kanske inte förlorad i den grå vardagen trots allt.

Åtminstone kan jag härmed meddela att hoppet är det sista som överger mig.

Jag, Lasse och våra rika - men inte så trendiga - polare!

1 kommentar:

Helena sa...

Svenne å svenne... kan man inte bara vara sig själv? :)

Du å Lasse är ju sjukt lik till sättet, de två till vänster i bild.

Fast du är både coolare och snyggare än Mia S. (sen är ju Dorran och Lasse betydligt tuffare också än de andra rollinnehavarna)