onsdag, juni 8

Jag sitter hellre under en korkek än under en välklippt syrenbuske...

"Nu när du köpt hus måste du ju lägga ut bilder på din trädgård och rabatterna!"
Aint gonna happen.

Av två anledningar.
Dels är inte detta den sortens blogg.
(Inget ont om trädgårdsbloggar, men jag har en vag känsla av att du som läser denhär bloggen inte gör det i tron att du ska få en massa tips om hushållsgöromål)
Men framförallt beror det på att jag kanske har de minst gröna fingrarna norr om Sahara, och att mina rabatter mest troligt kommer se ut som fan större delen av tiden.
Det växer for fucks sake inte ens maskrosor på min gräsmatta.

Fick lov av förra husägarinnan att börja småpåta lite i trädgården så snart vi skrivit på köpekontraktet.
Man skulle kunna tycka att det var märkligt att jag ens kom på att ställa den frågan.
Det var det.
Men jag kanske nånstans insåg att jag behövde all tid jag kunde få.

Vissa säger att dom inte kan nåt om blommor.
Jag tror att få kan säga det med mer belägg än mig.
Jag kan verkligen ingenting minus tusen om blommor.
Att rensa i morsans rabatter är fruktansvärt svårt.
I mina förmågor ingår inte att skilja ogräs från fina blommor.
Komma ihåg vad som växte där förra året är inte heller att tänka på.

Min enda räddning är att morsan inte heller minns, och att det således är rätt liten risk att bli halshuggen för att man rensat bort nåt som skulle varit där.

Att med såna kunskaper ge sig i kast med en rabatt man inte har nån som helst kännedom om, för att den anlagts av en äldre dam för x antal år sen är något av ett sånt projekt som känns lätt omöjligt.
Till sist bara gjorde jag det.
Jag ställde mig på alla fyra över rabatterna (en i taget) och slet och rev och hackade för glatta livet.

Fyllde hink på hink med grönt, jord, rötter och faktiskt även en del mossa.

Fortfarande har jag ingen aning om vad som åkte i hinken och vad som kommer komma upp.
Jag gick efter principerna "Spara en sorts blad på varje ställe" och "Det som det finns mycket av är förmodligen ogräs".

Mest troligt har jag om två veckor prisbelönta Pioner växandes i komposten och Hundkex i rabatten.
Men jag tänker att dom nog säkert har det lika bra ändå.

Om nån har stora, håriga knoppar på långa
stänger  (ser ut som spermier), så lägger
inte jag nån värdering i huruvida det ska
vara där eller inte.
Men såhär ser dom ut när dom slår ut.
Hemma hos mig finns dom i sån mängd att
man kan misstänka att jag har en opiumfabrik i garaget.....

1 kommentar:

Helena sa...

Vallmo :)

Du lär dig!

Trodde du heller att du skulle blogga om småbarns matvanor, sömn osv?

Med säkerhet kommer du att blogga om din trädgård och det ser jag framemot :)