lördag, december 11

VARFÖR har jag ingen paketkalender?!

Mamma har - traditionsenligt - köpt en julkalender av Öråns SK.
I varje lucka finns ett nummer. Har man tur vinner man nåt.
Vi har de senaste 20 åren aldrig haft nån tur.
Förr i tiden fick man kolla i tidningen varje dag om man vunnit. På lördagar kunde man tjuvkolla söndagens också, eftersom det inte kom nån tidning på söndagar.
Mamma hade i all villervalla glömt av sin kalender och fick således idag öppna 11 luckor.
(Vilket stök det skulle blivit om vi skulle skakat fram dagstidiningar sedan 1:a december!)
Numer kollar man på internet.
Där fanns ALLA nummer utlagda - redan nu.
Mamma öppnade luckorna och jag scannade dragningslistan på datorn.
När vi öppnat 11 luckor frågar hon:
- "Finns tolvan utlagd redan nu?"
-"Ja, alla nummer finns" svarar jag.
Då säger Mamma nåt hemskt:
-"Då öppnar vi alla luckor så är det gjort."
SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!!
Man får leta julklappar. Man får klämma och känna och snoka allt man kan. Man får även trycka örat mot dörren när mamma och pappa slår in paket och det går för sig att försöka höra när dom pratar i telefon.
Men man får aldrig, aldrig, ALDRIG tjuvöppna julkalendern!
På sin höjd får man hålla ICA´s kalender mot en lampa för att se om man möjligen kan se en skymt av bilden bakom lucka 24. (Rimmet var bara att glömma att man skulle se) (Var tog förresten ICA´s kalender vägen? Jag saknar verkligen de fan-tas-tiska rimmen....)
Jag sa naturligtvis ifrån.
Mamma lyssnade inte.
Och mammor har rätt.
Nästan jämt har dom rätt.
Säger min mamma att man får - så får man.
Det fick mig att önska två saker:

1. Att jag vetat detta för 25 år sedan, när en chokladkalender var lika spännande som Idol-finalen. "OH! Cholkad idag - igen!!?!?!"
2. Att jag just nu varit ägare till minst två olika spännande kalendrar.
Jag har noll.

Förbaskat.

2 kommentarer:

Helena sa...

Men kära du... Jag kunde ju ha köpt en kalender om du bara hade sagt till :) Lea har en med små fina paket inslagna till och med. Hur pretto är inte det? Varje dag en ny grej som kan vara bra att ha :)

Helena sa...

Jag behöver lite tips gällande tvättstugan.

1, får man ragga karlar där?
2, Karlar som tvättar själv måste ju vara bra exemplar, men ska man kolla in status via kläderna?
3, Vad ska man själv tvätta där för att vara "cool"?

Du som vet allt... SVARA! Gärna med ett fläskigt inlägg som jag kan kopiera och sno från din blogg. Du skriver så roliga saker :)